پس دولت کجا بود و چه می‌کرد؟

استاندارد

در اینکه دولت احمدی‌نژاد ناکارآمد بود، خیلی‌ها مطمئن هستند. اما این خبر را از رادیو فردا بخوانید:

وجود «60 طرح نیمه تمام» پتروشیمی در ایران

معاون وزیر نفت ایران از نیمه تمام ماندن ساخت 60 طرح پتروشیمی در کشور خبر داده است. عباس شعری مقدم 27 بهمن ماه در مصاحبه با سایت روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی «نیپنا» گفته است که «این طرح‌ها که از برنامه‌های گذشته مانده است، نیاز به 31 میلیارد و 200 میلیون دلار سرمایه دارد تا تکمیل شوند». به گفته وی، تاکنون تنها 5 میلیارد دلار در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شده است. شعری مقدم، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در ادامه گفته است که با راه‌اندازی این طرح‌ها 55 میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی افزوده می‌شود.

ظرفیت پتروشیمی ایران بنا به اظهارات سال 91 مقامات دولت احمدی‌نژاد به 57 میلیون تن رسیده بود، اما منصور معظمی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی، تابستان سال گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که 26 درصد از ظرفیت نصب شده پتروشیمی کشور بلا استفاده مانده است.

شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران همچنین گفته است که به غیر از 60 طرح یاد شده، 36 طرح جدید نیز طراحی شده است که با این حساب، نیاز برای توسعه صنعت پتروشیمی در 8 تا 10 سال آینده کلا  74 میلیارد و 300 میلیون دلار برآورد شده است.

مهرماه سال جاری خبرگزاری مهر گزارش داد که با گذشت دو سال از توافق نفتی تهران و پکن، هنوز هیچ‌یک از خطوط اعتباری و فاینانس بانک‌های چینی بر روی طرح‌های صنعت نفت و پتروشیمی ایران گشایش نیافته و توسعه بیش‌از 20 طرح پتروشیمی متوقف شده است و یا پیشرفت اجرایی لاک‌پشتی دارد.

براساس این گزارش، در سال 90 همزمان با سخت‌تر شدن تحریم‌ها، تهران و پکن توافق کرده بودند که به ازای هر یک دلار پول نفت ایران که در بانک‌های چین ذخیره می‌شود، بانک‌های این کشور آسیایی معادل سه دلار فاینانس برای پروژه‌های مختلف عمرانی و صنعتی ایران با اولویت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی اختصاص دهند، موضوعی که تاکنون عملی نشده است.

سهم تولید فرآورده‌های پتروشیمی ایران در تولید ناخالص ملی ایران در سال 2004 حدود 1.29 درصد بود که این رقم در سال 90 به 1.5 درصد رسید و طی دو سال گذشته تغییر چندانی نکرده است.

صادرات محصولات پتروشیمی ایران نیز در سال گذشته نسبت به سال 90 حدود 33 درصد کاهش یافته و به 10 میلیارد دلار سقوط کرد.

براساس آمار گمرک ایران، این کاهش در هفت ماه اول سال جاری نیز ادامه داشته، اما طی سه ماه منتهی به اول بهمن ماه، صادرات ماهانه محصولات پتروشیمی نسبت به هفت ماه اول حدود 177 درصد افزایش یافته است.

براساس توافق شش ماهه هسته‌ای که سوم آذرماه میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد، تحریم‌های پتروشیمی غرب علیه ایران از 30 دی ماه معلق شده است.

براساس اظهارات بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران، ارزش سالانه تولیدات پتروشیمی کشور کلا حدود 20 میلیارد دلار برآورد می‌شود. ایران در 10 ماه اول سال جاری 9 میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داشته است.

واقعا این دولت با پول فروش نفت که اتفاقا خیلی هم زیاد بود، کجا بود و چه می‌کرد؟

دربارهٔ Daniel Azadi

دانیال آزادی هستم نویسنده این وبلاگ. رژیم جمهوری اسلامی طی چند دهه حکومت ظالمانه خود تنها ارمغانی که به بار آورده است فقر و فساد و ظلم است. اکنون پس از طی این دوره سخت این نکته روشن شده است که یکی شدن دین و سیاست هم به اعتقاد مردم ضربه می‌زند و هم سیاست را به بیراهه می‌برد. جدایی دین از سیاست تنها راه نجات ایران است و امیدواریم روزی هر یک از این مقولات بدون دخالت در کار دیگری راه خود را بروند. به پاس خون پاک یاران دبستانی که به نا حق به زمین ریخته شد و می‌شود، با همت و اتحاد هم کشور عزیزمان؛ ایران را از بند اشغال‌گران و غارت‌گران جمهوری اسلامی آزاد می‌کنیم.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.